Ibland krävs inte stora och kostsamma åtgärder inom sökmotoroptimering (SEO) för att kunna förbättra en hemsidas position på Google. Börja med de enkla och snabba åtgärderna och avgör sedan om arbetet ska fortsätta på egen hand eller med en SEO-byrå genom att klicka här.
- En produkt/tjänst per sida
Sortera upp hemsidan så att enbart en produkt eller en tjänst presenteras på varje sida. Detta gäller framförallt för tjänsteföretag som ofta har en sida som heter ”Tjänster” istället för att dela upp detta på flera undersidor med en tjänst per sida.
Till stor del handlar sökmotoroptimering om att göra det enkelt och tydligt för Google att avgöra vad en sida handlar om. Blandas en rad olika tjänster på en sida blir det svårt för sökmotorn.
- SSL-certifikat
SSL-certifikat innebär att information som sänds till eller från hemsidan är säkert och inte lika lätt kan tas upp av hackare. Det handlar alltså om säkerhet men Google har även sagt att SSL är en rankingfaktor. Under 2019 var SSL-certifikat ett av de råd som återkommande kom i listor och bloggar över viktiga SEO-insatser. Nu är det snarare självklart än undantag.
- Optimerade bilder
Se över samtliga bilder på webbplatsen och kontrollera att de är sökmotoroptimerade utifrån dess kontext. Bilderna bör först och främst komprimeras så de inte tar för lång tid att ladda. Därefter bör de namnges utifrån vad som är på bilden och utifrån den artikel som den ska illustrera. Glöm inte ALT-tagen!
- Laddtiden
Laddtiden är mycket viktigt och något som väger allt tyngre inom sökmotoroptimering. Även här handlar det om användarvänlighet i fokus. Personer som går in på en sida som laddar långsamt kommer relativt snabbt backa och välja en annan webbplats att besöka.
Eftersom Google premierar användarvänlighet har de även valt att lägga in detta som en rankingfaktor. Via olika verktyg på nätet kan tips på sökmotoroptimering mot laddtiden hittas. En del är enkla att åtgärda medan andra kräver mer teknisk kompetens.
- Se över Titlar och Description
Ett väldigt stort antal företag låter titlar vara exakt som undersidans namn. Det kan exempelvis innebära att de säger till Google att sidan handlar om ”Konsultation” men utan att det närmare anges inom vilket område.
Att se över titlar och description bör vara det absolut första steget inom sökmotoroptimering. Detta i alla fall om företaget har tänkt att utföra arbetet själv och inte ta in expertis. Bara dessa ändringar kan snabbt ge stora förändringar i synlighet på webben.